Actueel lesmateriaal voor lesmethodes Engels van Malmberg

Welkom op de blogspot Engels van uitgeverij Malmberg voor gebruikers van All right!, Realtime en Of Course! U vindt hier actuele video's voorzien van opdrachten, voor verschillende vaardigheden en op verschillende ERK-niveaus. Leuk én leerzaam om de les mee te beginnen of af te sluiten!
Daarnaast maakt Malmberg verschillende keren per jaar een actuele leesopdracht voor Engels, afwisselend op niveau A2, B1 en B2. U vindt ze hier.

donderdag 12 maart 2015

Richard III

Tweeënhalf jaar geleden werden botten opgegraven die onder een parkeerplaats in Leicester lagen. Met behulp van dna-onderzoek kon worden vastgesteld dat het ging om de botten van de Engelse koning Richard III. Afgelopen week hebben deskundigen aan de hand van de dna-informatie een gezichtsreconstructie van Richard III gemaakt en aan de wereld getoond.

Richard III was meer dan 500 jaar geleden koning van Engeland. Over hem doen veel verhalen de ronde. Er is ook veel over hem geschreven, Shakespeare heeft zelfs een compleet toneelstuk aan hem gewijd. Richard komt er over het geheel nogal bekaaid vanaf.

In het filmpje heeft Richard daar zelf wel wat aan toe te voegen.

Lees eerst de opdrachten. Bekijk dan het filmpje.


Horrible Histories - Richard III Song
  1. Waarom was Richard er aanvankelijk van overtuigd dat hij geliefd was?

  2. Richard spreekt een groot aantal geruchten over hemzelf tegen. Noteer er ten minste drie.

  3. 'So... I took the throne,’ zingt Richard.
    Welke reden geeft hij ervoor dat hij de troon betrad?

  4. Thomas More wrote a history ...
    Wat heeft Thomas More over Richard geschreven?

  5. But I say those two
    Are historical vandals!
    They've ruined my image!

    Over welke twee personen heeft Richard het?

  6. Aan het eind van het lied zingt Richard een beroemd citaat van Shakespeare:
    ‘My horse. My .................... .................... .................... ....................
    Hoe luidt het complete citaat? En wat betekent het?
Extra woordjesopdracht
Leg uit wat de volgende zinnen uit het lied betekenen. Maak vervolgens nieuwe zinnen met het onderstreepte woord of de onderstreepte uitdrukking.
  1. There's a lot of people spreading nasty rumours about me
  2. Never bumped off those harmless young heirs
  3. Now I'm painted as a baddy